Konsumentverket granskar 14 spelbolag

Ninja Casino är ett av de casinon som granskas av Konsumentverket

Dagens Industri rapporterar att Konsumentverket har inlett granskningar av 14 företag för ”otillbörlig spelreklam”. Enligt den nya spellagen ska marknadsföringen av spel vara ”måttfull”. Av företagens som granskas är 13 spelbolag med svensk licens och ett mediaföretaget Perfect Day Media.

Samtidigt har Spelinspektionen börjat granska spelbolag som man tycker gör felaktiga tolkningar vad gäller de nya reglerna för bonuserbjudanden. I det här fallet handlar det om att bonus bara får erbjudas vid ett tillfälle, i samband med registreringen. Olika former av ”cashback, payback eller sänkt spelaravgift kan vara en bonus enligt spellagen”, skriver Spelinspektionen i ett pressmeddelande.

Jenny Nilzon, som är vd för Spelbranschens riksorganisation, SPER, är positiv till Konsumentverkets och Spelinspektionens granskningar. Hon menar samtidigt att det hade varit bra med en rättslig vägledning kring vad som egentligen ska klassas som ”måttfullhet” när det gäller spelreklam.

De 14 företagen som Konsumentverket har inlett granskningar emot är:

  • Spooniker Ltd (bl.a. Unibet, MariaCasino och iGame)
  • Hero Gaming Ltd
  • Perfect Day Media AB (Medie- och produktionsbolag, grundat av Hannah Widell och Amanda Schulman)
  • MT SecureTrade Ltd (bl.a. Cashmio och Wishmaker)
  • Skill On Net Ltd (bl.a. Redkings)
  • Snabbare Ltd (snabbare.com)
  • 888 Sweden Ltd (888 casino, poker, sport)
  • Expekt Nordics Ltd (Expekt)
  • Zecure Gaming Ltd (bl.a. Rizk, Superlenny, Thrills.com
  • Genesis Global Ltd (bl.a. Casinojoy, Spela.com)
  • Premiergaming Ltd (bl.a. Prontocasino)
  • Mandalorian Technologies Ltd (Noaccountcasino, Prankcasino)
  • Leovegas Gaming (Leovegas, Gogocasino)
  • Elec Gaming / SafeEnt Limited (bl.a. Ninja Casino)

Comments on this entry are closed.