Nätcasinot PlayOJO har idag beslutat att sluta sända tv-reklam mellan kl 16.00 – 21.00, både för att ”begränsa sin påverkan på unga och dessutom förekomma eventuella framtida regleringar”. Så här skriver man i ett pressmeddelande:
Debatten kring spelreklamen har pågått för fullt den senaste tiden och ett av problemen som ofta lyfts är spelreklamens inverkan på unga. Nätcasinot PlayOJO har nu som första spelbolag valt att helt sluta sända tv-reklam mellan 16.00 och 21.00 för att minimera risken att påverka unga – och uppmanar kollegorna i branschen att göra detsamma.
Mellan kl 16 – 21 skriver PlayOJO att det är många unga tv-tittare, och att det är anledningen till att man slutar köpa reklaminslag under den tidsperioden. Costas Alexandrou, som är VD för Skill On Net Ltd som innehar PlayOJO:s spellicens, kommenterar:
Som ett ansvarsfullt spelbolag vill vi utöva måttfullhet i vår marknadsföring, särskilt i sammanhang då minderåriga exponeras för spelreklam på tv. Vi arbetar med tv-kanalerna för att genomföra den här frivilliga begränsningen så snart som möjligt.
Spellicens.se kommentar: Utspelet är ett smart drag av PlayOJO som är bra för hela spelbranschen då det visar på att man är beredd att ta ansvar och vara lite lyhörda. Om fler spelbolag drar ner på sin marknadsföringsbudget kan man förekomma civilminister Ardalan Shekarabis förslag på förbud eller begränsning av spelreklam. Minskar mängden spelreklam i samhället och i tv-reklamen så är det inte lika angeläget att begränsa reklamen via lagstiftning. Ska man vara lite cynisk kan man även tänka sig att tv-reklam har varit en dyr utgiftspost för PlayOJO som man nu ändå hade tänkt att skära ner på.
Comments on this entry are closed.